Hoe 50% van uw voorraadkapitaal te reduceren bij een gelijkblijvend serviceniveau


Eén van de grootste kapitaal investeringen voor een bedrijf is voorraad. Tel maar na, 1 maand voorraad komt overeen met een investering van een kleine 10% van uw jaaromzet. Hoeveel projecten met een dergelijke schaalgrootte heeft u afgelopen jaar geïmplementeerd? Het vinden van de juiste product beschikbaarheid zonder al te hoge voorraadniveaus is kritisch. Dit...

Rechtstreeks leveren: E-tailers and Retailers


De pure players op e-tail gebied ontwikkelen zich verder en sommigen zitten midden in het proces van het openen van fysieke winkels. Bijna alle traditionele retailers hebben naast de fysieke winkels ook online winkels en de meeste leveranciers zijn volop bezig of hebben de eerste stappen gezet om naast hun traditionele uitleverkanalen een online...

Slag om Nederland op logistieke vastgoedmarkt


De leegstand in bedrijfsmatig vastgoed (productie en logistieke gebouwen) neemt al jaren toe. NVM publiceerde recent de laatste cijfers waarbij 12,6 mio vierkante meters leegstand werd gemeld voor deze bedrijfsruimtes. Het deel logistieke gebouwen hierin is bijna 3,0 mio vierkante meters, waarbij deze categorie het laatste jaar met 17 procent is gestegen. Hoe gaan...

Besparing transportkosten met huidige verkeersdrukte


Files, strakke tijdvensters en transportkosten die onder druk staan. Eén voor één redenen om kritisch naar transportroutes te kijken. Met name voor de fijnmazige klantdistributie kan routeoptimalisatie hoge kostenbesparingen opleveren en de servicegraad verhogen. Deze vorm van distributie karakteriseert zich door het hoge aantal leveringen met strakke tijdvensters, waardoor een extreme gevoeligheid ontstaat voor...

KIVA: Logistiek succesverhaal


Lessen trekken uit het verleden is belangrijk. Na de internet mislukking bij online kruidenier Webvan wist Michael Mountz van Kiva een succesverhaal te maken. Kiva is een innovatieve material handling toepassing en is vorig jaar voor 775 miljoen dollar aan Amazon verkocht. Hoe is dit Mountz gelukt? Het gebruik van robots in onze samenleving neemt...

Consultant biedt meerwaarde door groeiend belang Supply Chain


De supply chain is van steeds groter strategisch belang. Consultants bieden extra expertise en objectiviteit. “Tot voor kort werd bij logistiek en supply chain vooral gedacht aan vrachtauto’s en magazijnen. Tegenwoordig stuurt men meer en meer op financiële logistieke parameters, als cashto- cash cycle time. Aan supply chain wordt een steeds strategischer belang toegedicht, vooral...

Waar sta ik met mijn operatie en kan of moet het beter


De veranderende marktomstandigheden, klanteisen en productwijzigingen leiden voortdurend tot vragen en aanpassingen in logistieke processen. Daarbij speelt ook constant de vraag mee hoe goed u het doet t.o.v. de concullega ‘s in deze veranderende omstandigheden. Wellicht heeft u daarnaast voor de zoveelste keer aan uw baas moet uitleggen dat de organisatie niet direct te...

Automatische Handling gaat alsnog doorbreken


Goods-to-man systemen worden beter en winnen aan populariteit. De verbeterde technieken zijn echter geen garantie voor succes. Een goede voorbereiding vooraf is essentieel en daar schort het nog wel eens aan. Groenewout levert een bijdrage aan dit artikel gepubliceerd in het magazine Logistiek van november 2013. Heeft u vragen over het artikel, neem contact op met Dirk Becks.

Online logistiek wordt onderscheidende factor


"Alles verandert zei de goeroe". U kent hem vast wel, de radioreclame waaruit bovenstaande quote komt. Besmuikt wordt er gegniffeld, daar hebben we er weer zo één en van radio 1 wordt snel geswitched naar 3fm. En toch, specifiek voor E-commerce is het lang zo gek nog niet. Verschillende krachten beuken vanuit allerlei richtingen op...

Hoe verdient de groothandel geld aan een order?


Een handelaar is er niet om omzet te draaien maar om geld te verdienen. In de dagelijkse omgeving van een handelaar wordt iedere euro verkoop als positief belicht. De klant betaalt immers onze boterham, maar is dit wel zo? Verschillen in klantwensen leiden tot verschillen in kosten. Voor vragen over dit artikel, neem contact op...