We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

  • English

Agfa maakt distributienetwerk toekomstbestendig

september 26, 2017 7095 Vertoningen

Interview met Christiaan Geeve, Manager European Logistics Operations Agfa door Marcel te Lindert. 

De Agfa-Gevaert Group heeft onderzocht in hoeverre het bestaande distributienetwerk nog steeds voldoet aan de veranderende marktomstandigheden. Een netwerkstudie van Groenewout bevestigde het buikgevoel van de producent van beeldvormingstechnologie: het zwaartepunt verschuift richting Oost-Europa, wat het interessant maakt om naast Antwerpen een tweede distributiecentrum in Wiesbaden te openen. Of dat daadwerkelijk gaat gebeuren en op welke manier, is nog onderwerp van discussie.

Christiaan Geeve

De beeldvormingstechnologieën van de Agfa-Gevaert Group, zijn ontwikkeld op basis van  bijna anderhalve eeuw ervaring, en worden vandaag de dag vooral toegepast in de grafische industrie en de gezondheidszorg. Het gaat onder meer om drukplaten voor commerciële drukkerijen en radiologische apparatuur voor ziekenhuizen, goed voor een totale omzet van meer dan 2,6 miljard euro per jaar. Een steeds groter deel daarvan is bestemd voor Oost-Europa, denk aan grote markten als Polen en Rusland. “Dat werpt de vraag op of ons huidig distributienetwerk nog steeds optimaal is.

Omdat het contract met onze logistiek dienstverlener afliep, hebben we aan Groenewout gevraagd een netwerkstudie uit te voeren”, vertelt Christiaan Geeve, manager European logistics operations van Agfa.

Business case

Het huidige distributienetwerk bestaat uit een centraal distributiecentrum in Antwerpen dat in 2006 is uitbesteed. In dit DC van 86.000 vierkante meter ligt de voorraad van de Europese productievestigingen in België, Duitsland en Frankrijk. Vanuit Antwerpen gaan de producten de hele wereld over. Per jaar gaat het om 500.000 orderregels en bijna 90.000 zendingen richting 8.000 bestemmingen. Geeve: “Met name in de grafische industrie zien we dat het zwaartepunt zich verplaatst van West-Europa naar Oost-Europa. Is het dan nog verstandig om de drukplaten die in Wiesbaden worden geproduceerd eerst naar Antwerpen te transporteren? Vandaar het besluit om de business case voor een tweede distributiecentrum in de buurt van Wiesbaden te onderzoeken.”

‘To the point’

Agfa legde de vraag voor aan verschillende adviesbureaus, waaronder een aantal grote namen uit het rijtje van de ‘big four’. Dat de keuze uiteindelijk op Groenewout viel, had alles te maken met de pragmatische aanpak van het logistiek gespecialiseerde bureau. “Wij wilden dit lean en mean aanpakken, maar de grote bureaus stonden direct met een hele rits consultants op de stoep. Groenewout is een bureau dat met beide voeten op de grond staat en ‘to the point’ is, een benadering die het beste bij ons past. Bovendien kon Groenewout voldoen aan onze wensen aangaande de doorlooptijd van het onderzoek.

Wij wilden met het oog op het aflopende contract in Antwerpen al binnen drie maanden resultaat zien”, verklaart Geeve.

Agfa Graphics -Anapurna H3200i LEDThe Anapurna H3200i LED is a high-speed hybrid UV LED-curable inkjet system with a printing width of 3.2 m for indoor and outdoor applications
Vier scenario’s

Op basis van de verzamelde data heeft Groenewout in totaal vier scenario’s onderzocht. Naast het bestaande scenario met een centraal DC in Antwerpen, betrof het een scenario met verplaatsing van het complete DC naar het oosten, een scenario met twee dc’s in Antwerpen en Wiesbaden en een scenario met deze twee dc’s inclusief een crossdock-functionaliteit.

“Met dat laatste scenario konden we onderzoeken of het slim is om vanuit twee DC’s twee zendingen aan een klant te versturen of die eerst te consolideren”, licht Geeve toe. “Het onderzoek bevestigde ons vermoeden dat in ieder geval een deel van de voorraad uit Antwerpen het beste naar Wiesbaden kan worden verplaatst.”

Tender uitschrijven

Ondanks de heldere uitkomst van de netwerkstudie is op dit moment nog onduidelijk hoe het Europese distributienetwerk van Agfa eruit komt te zien. Het bedrijf heeft eerst met de huidige logistiek dienstverlener gesproken over de mogelijkheid om een tweede DC in Wiesbaden te openen en vervolgens besloten hiervoor een tender uit te schrijven. “We hebben een aantal logistiek dienstverleners benaderd. Hun reacties komen nu binnen, terwijl de gesprekken met de bestaande dienstverlener blijven doorgaan. Vanwege de integratie van processen en IT-systemen gaan we het liefst in zee met één dienstverlener voor het hele distributienetwerk”, zegt Geeve.

Levertijden onder druk

Wat de besluitvorming lastig maakt, is de complexiteit van het distributienetwerk. Agfa wil eerst inzicht hebben in alle consequenties die elk besluit met zich mee brengt. “Onze klanten uit de grafische industrie kopen bij ons zowel drukplaten als chemische producten in. Die drukplaten worden in Wiesbaden geproduceerd, maar de chemie komt uit onze fabriek in Antwerpen die naast het huidige distributiecentrum staat.

Uit de netwerkstudie volgt dat we de drukplaten het beste in een DC in Wiesbaden kunnen opslaan en de chemische producten in Antwerpen. Dat betekent echter wel dat we de zendingen naar klanten in de grafische industrie zouden moeten consolideren. Als we dat doen, komen onze levertijden onder druk te staan.”

Zeven tot acht procent besparen.

Juist vanwege de grote complexiteit is de inbreng van Groenewout erg waardevol geweest. “Ons distributienetwerk kost enkele tientallen miljoenen euro’s per jaar. De netwerkstudie laat zien dat we zeven tot acht procent op die kosten kunnen besparen, wat alle inspanningen de moeite waard maakt.

Bovendien heeft de studie ons buikgevoel bevestigd, waardoor we nu veel sterker in de gesprekken met dienstverleners staan”, aldus Geeve, die Groenewout inmiddels ook gevraagd heeft voor een onderzoek naar de distributie in het Verenigd Koninkrijk. “Als gevolg van overnames beschikken we daar nu over zeven locaties en de vraag is of we die kunnen samenvoegen.

Onze ervaringen met Groenewout zijn dermate positief dat we erop vertrouwen dat ze ook hierop antwoord kunnen geven.”

Tekst Marcel te Lindert

Marcel te Lindert is een journalist met meer dan 20 jaar ervaring in de logistieke branche. Hij was hoofdredacteur bij de vakbladen Transport+Opslag en Logistiek. Tegenwoordig werkt hij als freelancer voor vakbladen als Supply Chain Magazine en Logistiek Totaal.

Meer informatie

Indien u meer informatie wenst over dit project, neem contact op met Alain Beerens of tel. +31 76 533 04 40.

Download PDF