• Engels

Domino’s Pizza verhuist naar nieuw DC

maart 10, 2010 1830 Views

Een interview Richard de Gruijter, CFO Europe Operations Domino’s Pizza door Marcel te Lindert

Sinds december beschikt het snelgroeiende Domino’s Pizza over een splinternieuw distributiecentrum in Gorinchem. Vanuit dit DC van 2.500 vierkante meter voorziet de pizzaketen elke dag meer dan 130 winkels in Nederland en België van verse ingrediënten. Bij de bouw en inrichting zijn de diensten van Groenewout Consultants & Engineers ingehuurd. CFO Richard de Gruijter: “De capaciteit van dit DC moet voldoende zijn voor de komende tien jaar.”

De eerste vestiging van Domino’s Pizza opende zijn deuren in 1989. Iets meer dan twintig jaar later telt de keten al meer dan 130 vestigingen. Daar zal het niet bij blijven, als het aan CFO Richard de Gruijter van Domino’s Pizza in Europa ligt. “We denken dat er zeker ruimte is voor 200 vestigingen in de Benelux.”

Alle vestigingen worden elke dag voorzien van vers deeg en verse ingrediënten zoals tomatenpuree, mozzarella, vlees en groenten. Tot voor kort gebeurde dat vanuit een DC van 800 vierkante meter in Raamsdonksveer. Dat werd te klein. In Gorinchem werd een nieuw pand gebouwd, dat Domino’s Pizza huurt van Kadans Vastgoed. In december was dit pand klaar voor gebruik.

 

Compartimenten

Het nieuwe pand bestaat uit een distributiecentrum van 2.500 vierkante meter en een kantoor van 1.300 vierkante meter. Ondanks de vrij bescheiden afmetingen van het DC is de inrichting behoorlijk complex. De hal is opgedeeld in verschillende compartimenten, onder meer voor een vries- en koelcel. De vriescel is ingericht met inrijstellingen, de koelcel met palletstellingen.

Het deeg wordt achter in het pand geproduceerd en daarna in een aparte ruimte teruggekoeld voordat het wordt opgeslagen in de koelcel. De droge levensmiddelen liggen opgeslagen in een combinatie van pallet- en doorrolstellingen, samen met kleding, kledinggerei en andere materialen die in de keuken worden gebruikt. Voor de kratten is achter in het pand een aparte krattenwasserij geïnstalleerd.

 

Op tijd en binnen budget

Groenewout heeft de lay-out van het DC onder de loep genomen en de benodigde opslagcapaciteit berekend. Daarnaast heeft het adviesbureau het programma van eisen opgesteld, een planning gemaakt en het budget opgesteld. Tijdens de inrichting van het pand, die niet meer dan drie maanden tijd vergde, heeft Groenewout ondersteuning geboden op het gebied van project management. Het project is op tijd en binnen budget afgerond. “De samenwerking met Groenewout was plezierig. Voor de uitdagingen die we zijn tegengekomen, heeft dit bureau altijd goede oplossingen gevonden”, vertelt De Gruijter, die verklaart erg trots op het nieuwe DC te zijn. “De capaciteit van dit pand moet toereikend zijn voor de komende tien jaar. We hebben nu de mogelijkheden om door te groeien.”

 

Voor meer informatie, neem contact op met Arthur Zondervan.

Twitter
  • Inspiratiesessie 11 februari 2020: Hoe bereik je maximaal vertrouwen in een nieuwe logistieke oplossing?Bent u erbi… https://t.co/4loMyI9c7w 4 months ago
  • https://t.co/P35A2ZYyXH 4 months ago
  • Warehouses zijn aan verandering onderhevig als gevolg van een toenemende vraag en de krapte op de arbeidsmarkt. Tre… https://t.co/zfmiR6G98t 4 months ago
50 Jaar ervaring

Logistiek adviesbureau met meer dan 50 jaar ervaring.


Europese database

Europese logistieke database met transport en warehouse benchmark gegevens.


Netwerk ontwerp

Volledige expertise van netwerk ontwerp,warehouse ontwerp (layout concept ...)


Implementatie support

Implementatie support van nieuwe logistieke concepten (70% van Groenewout’s...)


Uitgebreide kennis

Uitgebreide operationele kennis, hands-on, pragmatisch en bottom-up benadering.


Contact

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder. Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken