We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

REV’IT! stroomlijnt logistiek in nieuw DC

mei 31, 2021 1389 Vertoningen

Foto impressie nieuw DC REV’IT!

REV'IT! stroomlijnt logistiek in nieuw DC
Interview met Ivan Vos, Managing Director bij REV’IT! door Mark Dohmen

In 2020 nam REV’IT! haar nieuw Europees distributiecentrum in gebruik. De nieuwbouw was broodnodig om de groeiambities van de onderneming te faciliteren. Voor het logistiek ontwerp en de inrichting van het EDC klopte REV’IT! aan bij Groenewout. “Zonder hun ervaring en expertise hadden we dit nooit kunnen realiseren”, concludeert managing director Ivan Vos.

REV’IT! is gespecialiseerd in het design, de ontwikkeling en productie van motorkleding. “Dat doen we al sinds 1995”, vertelt oprichter en managing director Ivan Vos. Hij gaf destijds leiding aan een importbedrijf van motorkleding in Oss en zag dat er in de motorwereld slechts keuze was tussen laaggeprijsde, maar slecht ontworpen en uitgevoerde kleding enerzijds en knap ontworpen producten met een premium prijskaartje anderzijds. Met betaalbaar, kwalitatief design vulde REV’IT! het gat tussen die twee uitersten. De collectie is sindsdien continu uitgebreid. Tegenwoordig levert REV’IT! een compleet assortiment, inclusief topkwaliteit voor de meest serieuze motorrijders.

Nieuw jasje

REV’IT! is een toonaangevend merk, met design, performance en innovatie als belangrijke pijlers onder het bedrijfssucces. Gemiddeld groeit de onderneming met zo’n 15 procent per jaar. “De omzet verdubbelt elke vijf jaar. En onze kleding wordt verkocht in meer dan 70 landen wereldwijd”, weet Vos. Daartoe beschikt REV’IT! over twee centrale dc’s; één in New Jersey – voor verkoop in de VS en in Canada – en één in Oss voor de rest van de wereld.

“Als gevolg van ons succes werd de situatie in Oss echter steeds lastiger”, vervolgt de managing director. “We zaten in drie panden, waardoor processen – zowel op kantoor als in het magazijn – heel inefficiënt verliepen. Orders werden bijvoorbeeld op twee locaties gepickt, waardoor we continu de bezetting moesten afstemmen. Ook werden orders soms opgesplitst en in aparte zendingen afgeleverd bij onze dealers. Kortom: hoog tijd voor een nieuw jasje.”

Externe expertise

In 2007 had REV’IT! al eens de expertise van Groenewout ingeschakeld; voor het ontwerpen en inrichten van een nieuw logistiek centrum, uitgaande van een greenfield situatie. “Bij het uitbreken van de kredietcrisis in 2008 hebben we toen echter besloten te temporiseren. Omdat we simpelweg niet wisten wat de toekomst zou brengen en of die crisis ook onze business zou beïnvloeden”, aldus Vos. Dat laatste bleek niet het geval en al snel groeide REV’IT! weer met dubbele cijfers. In 2017 werd die eerdere haalbaarheidsstudie uit de koelkast gehaald en klopte REV’IT! opnieuw aan bij Groenewout, dat een validatie uitvoerde van die studie en het oude plan toetste aan de nieuwe situatie. “In tien jaar tijd was uiteraard wel het een en ander veranderd”, weet Ivan Vos. “De belangrijkste verandering is de aanhoudende groei van ons assortiment. Het aantal sku’s is in die tien jaar gestegen met wel 40 tot 50 procent. We hebben Groenewout daarom opnieuw om advies gevraagd, gebaseerd op ons actuele assortiment, de logistieke stromen en processen én onze analyses en forecasts.”

Groenewout voerde ook een distribution network design plan uit voor REV’IT!. Daaruit bleek dat Oss nog steeds een prima locatie is, met onder meer goede verbindingen naar de havens van Rotterdam en Antwerpen en naar het Europese achterland.

Korte doorlooptijden en snelle leveringen zijn zo gewaarborgd. “Bovendien hebben we onze roots in Oss en konden we het REV’IT! team in stand houden als we in deze regio zouden blijven”, voegt Vos toe.

Een vak apart

Afgelopen jaar werden het nieuwe, centrale Europees distributiecentrum en hoofdkantoor in gebruik genomen. Het pand – getekend door architectenbureau Cepezed en gerealiseerd door Bouwbedrijf Berghege – is speciaal ontworpen om REV’IT!’s groeiambities voor de toekomst te faciliteren. Het totale projectmanagement van de nieuwbouw werd uitbesteed aan VR Bouwmanagement. “Het projectmanagement voor de inrichting van het dc hebben we in eigen beheer gehouden, maar voor het logistieke deel hadden we absoluut ondersteuning nodig. Dat is toch een vak apart, waarbij ervaring en expertise onmisbaar zijn”, stelt de managing director. “Ook voor die ervaring en expertise konden we vertrouwen op Groenewout.

Zij stelden een Programma van Eisen op voor de logistieke inrichting en verzorgden de long- en shortlist van mogelijke leveranciers. De inrichting van het magazijn is uiteindelijk verzorgd door Jungheinrich, dat naast de in bedrijfskleur gespoten stellingen, een mezzanine en een volledig nieuwe vloot material handling equipment leverde. “We hebben bewust gekozen voor een partij die alles uit één hand levert. Zo hebben wij één aanspreekpunt en blijven de lijnen kort”, legt Ivan Vos uit.

Volop voordelen

De nieuwbouw biedt REV’IT! volop voordelen. Allereerst is er aanzienlijk meer ruimte voor de opslag van het toenemend aantal sku’s. Waar voorheen de producten, verdeeld over drie locaties met een gezamenlijk oppervlak van ongeveer 4.000 m2 werden opgeslagen tot een afzethoogte van acht meter, beschikt het bedrijf nu over één logistiek centrum met een oppervlakte van 5.000 m2 en een afzethoogte van dertien meter.

Daarnaast zijn de logistieke processen gestroomlijnd en efficiënt. Waar in de oude situatie veel producten hangend werden opgeslagen, heeft REV’IT! er nu voor gekozen om die producten flatpack op te slaan. “Extra handling is zo geëlimineerd en het scheelt ook nog eens zo’n 25 procent in opslagcapaciteit”, weet Ivan Vos. “Ook hebben we substantieel – tot wel 30 procent – minder flexkrachten nodig en hoeven we orders niet meer te splitsen, waardoor de transportkosten voor outbound zijn gedaald.”

Professionele partner

Tijdens zowel de contract- als de constructiefase kon REV’IT! voortdurend rekenen op vakkundige ondersteuning van Groenewout, bijvoorbeeld voor het beantwoorden van inhoudelijke vragen met betrekking tot de voorstellen, of problemen tijdens de realisatie.

“We hebben met verschillende consultants van Groenewout samengewerkt; elk met zijn of haar eigen specialistische kennis. Stuk voor stuk kennen ze het klappen van de zweep. Mede daarom hebben we de samenwerking als zeer plezierig ervaren”, kijkt Vos terug. Het project is binnen de geplande tijd en volgens alle voorwaarden van REV’IT! opgeleverd.

De managing director besluit: “Zonder de ervaring en expertise van Groenewout hadden we dit nooit kunnen realiseren. We kunnen voorlopig vooruit en hebben bovendien nog ruimte om verder uit te breiden. Als het zover is, kloppen we absoluut opnieuw aan bij Groenewout.”

Over de auteur

Mark Dohmen werkt al 25 jaar als journalist in de logistieke branche. Na zijn studie Logistiek Management werkte hij als redacteur bij de vakbladen Transport+Opslag, Logistiek en Logistiek.nl en was hij hoofdredacteur bij Logistiek Totaal en Warehouse Totaal. Tegenwoordig werkt hij als freelancer en maakt hij o.a. artikelen en video’s voor logisticsinside.nl en logisticsinside.eu.

Meer informatie

Indien u meer informatie wenst over dit project, neem contact op met Wendel Dijker, dijker@groenewout.com of via tel. +31 76 533 04 40. Voor meer informatie over REV’IT!: www.revitsport.com.

Download PDF