We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

  • English

Impact van E-commerce op logistiek vastgoed

juli 28, 2016 7328 Vertoningen

Op 14 april heeft Groenewout de innovatie update en netwerk sessie over Logistiek Vastgoed georganiseerd in Tilburg. De sessie was opgesplitst in twee keer drie parallelsessies. De locatie vond plaats in het Huis van de Logistiek in Tilburg. Met meer dan 30 deelnemers aanwezig was het een zeer geslaagde sessie met veel kennisdeling, interactieve discussies en netwerken.

Bij de introductie lichtte Mari van Kuijk toe hoe de diverse schakels in de keten van E-commerce een andere behoefte hebben aan logistieke m2; last mile / pick up points (weinig m2), sorteercentra (U –vorm) en retour oplossingen. Deze functies hebben dus ook andere logistieke eisen, waardoor het spectrum breder wordt door E-commerce. Hierdoor ontstaat meer variatie in type gebouw.

De E-commerce laat jaar op jaar een aanzienlijke tweecijferige groei zien. De kern waarom eisen van logistieke gebouwen veranderen ligt in de veranderende logistieke operatie binnen de muren. E-commerce leidt er toe dat dee volgende zaken wijzigen in de logistieke operatie: picken op klanteenheid (i.p.v. bulk), transparantie over de keten heen (voorraad), het samenvoegen en verpakken van producten (diverse leveranciers), meer VAS/VAL en retouren die naar warehouse terugkomen.

De logistieke vastgoed markt wijzigt doordat de interne gebouweisen anders zijn;
– veel meer legborden & tussenvloeren
– sprinkler en brandveiligheid moeten hierdoor anders ingevuld worden
– het aantal medewerkers ligt veel hoger, waardoor parkeerplaatsen en andere voorzieningen anders moeten worden gedimensioneerd
– mechanisatie heeft zijn impact op het gebouw en de inrichting.

Centraal blijft het belang van flexibiliteit en het snel kunnen reageren op veranderende ontwikkelingen.

De vestigingsplaats keuze voor logistiek vastgoed is ook anders; meer bij de afzetmarkt (concentraties van klanten) en dicht bij sorteercentra van vervoerders, toch veel m2 nodig, dicht bij arbeidsmarkt.

Download PDF