Tendering van IT en logistieke systemen

Tender ofwel de Nederlandse term aanbesteding staat voor de afwegingsprocedure voor het verkrijgen van een dienst of product in het economisch verkeer. Door middel van tendering is het mogelijk om op relatief eenvoudige wijze inzicht te krijgen in de markt en de prijs-kwaliteitverhoudingen. Tendering helpt u om een goede keuze te maken voor de logistieke dienstverlener of het contracteren van een IT leverancier.

Tender advies
Adviesbureau Groenewout begeleidt bedrijven bij tendering. In de meeste gevallen leidt een tender traject tot aanzienlijke kostenbesparingen. Wij stellen een projectplan op, voeren analyses uit, stellen de benodigde documenten op, treden op als primair contactpersoon en voeden de besluitvormers met de evaluatie van de resultaten. Het tender traject is gereed als de prijsafspraken en de Service Level Agreement (SLA) door beide partijen getekend worden. Tendering onderwerpen kunnen zijn:

  • Opstellen van Programma van Eisen (functionele, technische en proceseisen)
  • Begeleiden (deelgebieden) van een tender traject, bijvoorbeeld het opstellen van benodigde documenten (RFI, RFQ/RFP, SLA), longlist en shortlist van leveranciers en het uitsturen en begeleiden van een evaluatiemodel
  • Opstarten en begeleiden van Questions & Answers (Q&A) sessies
  • Vergelijking offertes en advies uitbrengen voorkeur leverancier
  • Ondersteunen opstellen bij contractonderhandelingen en opstellen contract

Tendering logistiek Domino’s Pizza
Om u een indruk te geven van onze werkwijze op het gebied van tender trajecten van logistiek en IT, lichten we het project Domino’s Pizza toe. Alle vestigingen van Domino’s Pizza worden elke dag voorzien van vers deeg en verse ingrediënten zoals tomatenpuree, mozzarella, vlees en groenten. Tot voor kort gebeurde dat vanuit een distributiecentrum van 800 m2 in Raamsdonksveer. Dat werd te klein. In Gorinchem werd een nieuw pand gebouwd, dat Domino’s Pizza huurt van Kadans Vastgoed. Vanuit dit distributiecentrum van 2.500 m2 voorziet de pizzaketen elke dag meer dan 130 winkels in Nederland en België van verse ingrediënten. Bij de bouw en inrichting zijn onze diensten ingehuurd. Wij hebbende lay-out van het distributiecentrum onder de loep genomen en de benodigde opslagcapaciteit berekend.

Daarnaast hebben wij het project stap voor stap begeleid:

  • Vaststellen Programma van Eisen en goederenstromen
  • Ontwerp van meest kostenefficiënte oplossing
  • Begeleiden tender en contractering van pallet-en doorrolstellingen, koel- en vriescel, deegproductie gebied, transportband.
  • Begeleiden realisatie management: deskundige begeleiding opdrachtnemers, overall ondersteuning van project manager

Tijdens de inrichting van het pand, die niet meer dan drie maanden tijd vergde, hebben wij ondersteuning geboden op het gebied van projectmanagement. Het project is op tijd en binnen budget afgerond.

Meer tender referenties:

  1. Domino’s Pizza
  2. Antalis
  3. Forever Direct
  4. Hollister

Wilt u meer weten over tendering van IT en logistieke systemen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze expert:

Wendel Dijker
Managing Consultant & Partner
E: dijker@groenewout.com
T: +31 6 2122 0408

Contact

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder. Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken