Tender voor een goed inzicht in aanbieders

Tender ofwel de Nederlandse term aanbesteding staat voor de afwegingsprocedure voor het verkrijgen van een dienst of product in het economisch verkeer. Door middel van tendering is het mogelijk om op relatief eenvoudige wijze inzicht te krijgen in de markt en de prijs-kwaliteitverhoudingen. Tendering helpt u om goede keuzes te maken voor partners die uw supply chain versterken.

Tender advies
Logistiek adviesbureau Groenewout heeft ruime ervaring in het begeleiden van tender trajecten bij bedrijven die een deel van de logistieke- en of transport activiteiten willen uitbesteden. In de meeste gevallen leidt een tender traject tot aanzienlijke kostenbesparingen. Veelal nemen onze consultants de leiding in tender trajecten. Wij stellen een projectplan op, voeren analyses uit, stellen de benodigde documenten op, treden op als primair contactpersoon en voeden de besluitvormers met de evaluatie van de resultaten. Het tender traject is gereed als de prijsafspraken en de Service Level Agreement (SLA) door beide partijen getekend worden. Tendering onderwerpen kunnen zijn:

  • Complexe transport tender, waarbij bijvoorbeeld internationaal transport van geconditioneerde en of gevaarlijk goederen meespelen
  • Deelgebieden van een tender traject, bijvoorbeeld het opstellen van benodigde documenten (RFI, RFQ/RFP, SLA) en een evaluatiemodel
  • Tendering namens een verlader die (in beginsel) anoniem wil blijven of afgeschermd wil worden van de dienstverleners
  • Combinatie van outsourcing vraagstuk gevolgd door een tender
  • Opstellen van longlist en shortlist van dienstverleners

Tendering Nestlé
Om u een indruk te geven van onze werkwijze op het gebied van tendering, lichten we het project Nestlé toe. Onze opdrachtgever Nestlé Food Nederland, in combinatie met Nestlé Purina Nederland, kwam met het verzoek een tender te (bege)leiden om hun interne magazijnoperatie en hun externe transport uit te besteden. Nestlé wilde de kosten en flexibiliteit optimaliseren terwijl extra capaciteit gecreëerd kon worden. De tender was zodanig opgezet dat de dienstverleners op meerdere scenario’s konden aanbieden. Wij hebben begeleiding geboden en de coördinatie verzorgd bij de tendering van de totale logistieke activiteiten, inclusief overdracht van het magazijn en personeel. Uit het tender traject kwam naar voren dat Nestlé de volgende voordelen kon verwachten:

  • Jaarlijks 10% kostenbesparing ten opzichte van het huidige logistieke kostenniveau (magazijn efficiëntie en een distributie synergie).
  • Potentieel van op de langere termijn besparing door middel van consolidatie van Nestlé Food & Purina in een multi-client magazijn omgeving.
  • Overname Nestlé resources, waar de sociale verantwoordelijkheid is veilig gesteld.

 

Meer tendering referenties:

  1. DSV Telenet
  2. SIEMENS

Wilt u meer weten over tendering? Neem dan vrijblijvend contact op met onze expert:

Arthur Zondervan
Managing Consultant & Partner
E: zondervan@groenewout.com
T: +31 6 5060 5356

Contact

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder. Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken