We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

  • English

Tips voor logistiek dienstverleners

oktober 05, 2016 7247 Vertoningen

Een overzicht van tips en tricks voor logistieke dienstverleners door Alain Beerens, Managing Consultant & Partner at Groenewout.

  1. Verladers willen steeds meer zichtbaarheid in hun logistieke keten. Het aanbieden van digitale tools voor tracking & tracing zal de servicebeleving bij uw klant doen toenemen.
  2. Grote klanten zoeken naar een logistiek dienstverlener die hen op het gehele logistieke spectrum kan ontzorgen, kleine klanten zoeken een specifieke service/niche. Een logistiek dienstverlener zal flexibel genoeg moeten zijn om beide behoeftes te kunnen vervullen.
  3. De markt van verladers wordt steeds volatieler. Logistieke dienstverleners moeten qua capaciteit snel mee kunnen op- of afschalen en maximale flexibiliteit leveren.
  4. Klanten bestellen steeds later op de dag hun producten (order cut-off tijden). Biedt deze service door langere openingstijden van uw distributiecentrum.
  5. Met de komst van klantdifferentiaties (e-commerce, in-shop leveringen,  groothandels, outlets, traditionele winkels), wordt een verlader geconfronteerd met een  keur aan verschillende orderprofielen qua levertijd, ordergrootte en marktkanaal. Zorg dat uw magazijnoperatie en uw transportnetwerk een dergelijke diversiteit van leveringen aan kunnen.
  6. Globalisering leidt tot meer leveranciers en klanten. Bovendien wordt de tegenwoordige klant verwend met de meest exotische keuzes wat leidt tot een exponentiele groei van het aantal artikelcodes. Deze toenemende complexiteit  leidt tot een grotere afhankelijkheid van de accuraatheid van data in het kader van optimalisatie en kostenbeheersing. Zorg dat u uw logistieke data op orde hebt.
  7. Supply chain groeit steeds meer van simpel opslag en transport naar een autonome functie op directieniveau die besluit over productie, commercie en finance, bijv. via Sales & Operations Planning en concepten als order-2-cash cycle time. De interesse van de logistieke beslisser verschuift dan ook van goederenstromen naar financiële stromen. U zult ook op dit niveau met uw opdrachtgevers moeten gaan communiceren om als een volwaardige partner te worden blijven gezien. 

Meer informatie

Voor meer informatie, graag contact opnemen met Alain Beerens, Managing Consultant & Partner op +31 6 50252832.