We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

Bol.com geeft retouren tweede leven in nieuw dedicated centrum

oktober 21, 2021 315 Vertoningen

Interview met Leander Nuij, product lead returns bij bol.com door Mark Dohmen

In 2021 nam bol.com haar nieuwe retouren centrum in Waalwijk in gebruik. Processen zijn deels gemechaniseerd en vergaand geoptimaliseerd. Voor de inrichting van het bol.com retouren centrum, kort BRC, schakelde het online platform de expertise in van Groenewout. “Zij beschikken over inhoudelijke expertise en ervaring, waarmee we het perfecte proces hebben neergezet”, concludeert Leander Nuij, product lead returns bij bol.com.

In 2020 steeg de omzet van het online platform bol.com met ruim de helft naar een recordhoogte van 4,3 miljard euro. Met die explosieve groei, en als gevolg van de transitie van webwinkel naar onlineplatform, neemt ook het absolute aantal retourzendingen toe. Hoewel het retourpercentage beperkt blijft tot slechts een paar procenten van de totale omzet, besloot bol.com een gloednieuw retouren centrum in gebruik te nemen. “Tot voor kort verwerkten we de retourstromen in een hal van een van onze fulfilment centra in Waalwijk. Dat werkte als een rem op onze commerciële groei”, vertelt Leander Nuij, product lead returns bij bol.com. Het nieuwe bol.com retouren centrum, kort BRC, maakt ruimte vrij voor verdere commerciële groei.

Specialistische kennis

Het BRC, tegenover het fulfilment center in Waalwijk, bestrijkt zo’n 33.000 m2 en is optimaal ingericht voor het verwerken van de verschillende retouren.

Voor de inrichting van het pand schakelde bol.com de expertise in van Groenewout. “Een retouren centrum bouwen klinkt makkelijker dan het is. Daarvoor is specialistische kennis nodig”, weet Nuij. “Groenewout is een vertrouwde partner en heeft ons in het verleden vaker bijgestaan. We hebben hen ook ditmaal al snel bij het proces betrokken.”

Samen met Groenewout werd een procesontwerp opgesteld. Allereerst zijn de key succesfactoren gedefinieerd voor een dedicated retouren centrum. “Vervolgens zijn we op pad gegaan en hebben we verschillende retouroperaties bezocht”, vervolgt Nuij.

De product lead returns weet als geen ander dat het verwerken van retourstromen enorm verschilt van een fulfilment operatie: “Waar in een fulfilment operatie de nadruk vooral op efficiency ligt, draait het bij de afhandeling van retourzendingen veel meer om de kwaliteit van de output en de expertise van de operators.”

Mechanisatie en optimalisatie

De processen in het BRC zijn deels gemechaniseerd en vergaand geoptimaliseerd. Ontvangen retourzendingen worden via een sorter en transportbanen naar de diverse werkstations getransporteerd. Daar worden de retouren zorgvuldig beoordeeld door getrainde operators en wordt bepaald of een artikel terug op voorraad komt, om als retourdeal opnieuw te worden verkocht, of dat het naar opkopers gaat of via veilingen alsnog wordt verkocht. Uitgangspunt is dat nagenoeg alle retouren een tweede leven krijgen.

Dankzij de mechanisering bespaart bol.com hierbij tijd en zijn processen beter ingericht. Met het nieuwe BRC beschikt bol.com bovendien over veel meer verwerkingscapaciteit. “Het proces staat en we hebben voldoende ruimte om dit de komende jaren verder te optimaliseren. Zo halen we echt het maximale uit de retourstromen en kunnen we verdere groei voor de komende jaren faciliteren”, stelt Nuij.

‘Perfecte procesontwerp’

Toch kijkt de product lead returns al met een half oog naar een eventueel tweede retouren centrum. “Mocht dat nodig zijn, dan kloppen we absoluut opnieuw aan bij Groenewout”, besluit hij. “Ze brengen inhoudelijke proceskennis mee en hebben relevante ervaring in andere operaties. Die kennis en ervaring weten ze optimaal te combineren met onze ideeën en wensen. Zo konden we het perfecte procesontwerp voor bol.com neerzetten.”

Over de auteur

Mark Dohmen werkt al 25 jaar als journalist in de logistieke branche. Na zijn studie Logistiek Management werkte hij als redacteur bij de vakbladen Transport+Opslag, Logistiek en Logistiek.nl en was hij hoofdredacteur bij Logistiek Totaal en Warehouse Totaal. Tegenwoordig werkt hij als freelancer en maakt hij o.a. artikelen en video’s voor logisticsinside.nl en logisticsinside.eu.

Meer informatie

Indien u meer informatie wenst over dit project, neem contact op met Dennis van Steen. Voor meer informatie over bol.com: www.bol.com.

Foto impressie bol.com retouren centrum

Leander Nuij, product lead returns: “Dankzij Groenewout hebben we het perfecte procesontwerp voor bol.com neergezet.”

Leander Nuij, product lead returns bij bol.com: “Dankzij Groenewout hebben we het perfecte procesontwerp voor bol.com neergezet.”

 

Het nieuwe bol.com retouren centrum is deels gemechaniseerd en vergaand geoptimaliseerd.

Het nieuwe bol.com retouren centrum is deels gemechaniseerd en vergaand geoptimaliseerd.

Het nieuwe bol.com retouren centrum is deels gemechaniseerd en vergaand geoptimaliseerd.

Het nieuwe bol.com retouren centrum is deels gemechaniseerd en vergaand geoptimaliseerd.

Via een sorter worden de geretourneerde pakketjes naar de diverse werkstations getransporteerd

Via een sorter worden de geretourneerde pakketjes naar de diverse werkstations getransporteerd.

Getrainde operators beoordelen de retouren op vakkundige en efficiënte wijze.

Getrainde operators beoordelen de retouren op vakkundige en efficiënte wijze.

Leander Nuij, product lead returns bol.com (l) & Dennis van Steen, logistics consultant Groenewout

Leander Nuij, product lead returns bol.com (l) & Dennis van Steen, logistics consultant Groenewout