• Engels

Mid Ocean Brands optimaliseert Europese supply chain

februari 10, 2010 2026 Views

 

Mid Ocean Brands, een van de grootste groothandels ter wereld op het gebied van promotionele producten, heeft zijn Europese supply chain geoptimaliseerd. Volgens operationeel directeur Stephen Gibson was de verbetering nodig om in te spelen op de veranderende rol van de groothandel in de supply chain: “Vroeger leverden we aan grote handelsbedrijven met veel voorraad, tegenwoordig aan kleine verkooppunten met vrijwel geen voorraad.”

Mid Ocean Brands startte ongeveer 5 jaar geleden een magazijn in Polen. Daarvoor beschikte de onderneming al over twee magazijnen in respectievelijk Nederland en Spanje. “Net voor de zomer van 2009 merkten we het effect van de economische crisis”, zegt Gibson. “Dit betekende onder andere dat we opnieuw moesten kijken naar de inrichting van onze supply chain in Europa.”

 

Herinrichting supply chain

In het optimalisatieproject werd bepaald of de footprint van de supply chain nog steeds de beste was en of de omvang van de magazijnen nog in orde was. Hierbij werd Mid Ocean Brands geadviseerd en ondersteund door Groenewout. Bij de herinrichting van de supply chain werd rekening gehouden met de bestaande businessvolumes, de groeiprognoses, huidige transporttarieven en personeelskosten, lead time requirements en de snelle ontwikkeling van de specifieke ‘printing’-activiteiten op klantorder.

 

Workshops

Om de businessvereisten en volumeprognoses helder voor ogen te krijgen organiseerde Groenewout een aantal workshops. Hieruit bleek dat de footprint in orde was, maar de omvang niet. De aanwezigheid op drie strategische plaatsen in de EU is nodig om de leadtime requirements voor expressorders te halen en is het goedkoopst voor de levering van niet-geprinte producten. Het is echter goedkoper om grote printorders met lange levertijden, vanaf 6 dagen, uit te voeren in het Poolse dc. Daar zijn de personeelskosten namelijk substantieel lager dan in Nederland en Spanje, terwijl de transportkosten vanuit Polen naar de belangrijkste markten, Spanje, Benelux, Engeland, Frankrijk, Italië en Scandinavië, niet veel hoger zijn.

 

Grotere voorraad en verwerking Polen

Dit betekende voor Mid Ocean Brands dat alle groei is vertaald naar een vergroting van de voorraad en de print- en verwerkingscapaciteit in Polen. Tegelijkertijd is het warehouse in Spanje verhuisd naar een beter en kleiner pand, terwijl Nederland voorlopig op de huidige schaal blijft opereren. Volgens Gibson heeft het project allerlei voordelen opgeleverd: “Bij bedrijfseconomisch herstel én groei in printing wordt via aanpassing aan het model de dienstverlening aan onze klanten verbeterd en worden de integrale supply chainkosten met 20 tot 30 procent teruggebracht.”

Bron: logistiek.nl / 7 mei 2010

Voor meer informatie, neem contact op met Arthur Zondervan.

 

 

Twitter
50 Jaar ervaring

Logistiek adviesbureau met meer dan 50 jaar ervaring.


Europese database

Europese logistieke database met transport en warehouse benchmark gegevens.


Netwerk ontwerp

Volledige expertise van netwerk ontwerp,warehouse ontwerp (layout concept ...)


Implementatie support

Implementatie support van nieuwe logistieke concepten (70% van Groenewout’s...)


Uitgebreide kennis

Uitgebreide operationele kennis, hands-on, pragmatisch en bottom-up benadering.


Contact

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder. Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken

37.97.233.233