• Engels

Tools to Work werkt beter, slimmer en sneller

april 29, 2015 1703 Views

Een interview met Luitzen Wobma, algemeen directeur van Tools to Work, Teteringen (Nederland) door Marcel te Lindert

De activiteiten van Tools to Work zijn de afgelopen jaren zo hard gegroeid dat deze charitatieve instelling tegen de grenzen van de beschikbare ruimte en capaciteit opliep. Op advies van Groenewout heeft Tools to Work een flinke logistieke verbeterslag doorgevoerd. Het resultaat is kortere doorlooptijden, lagere voorraden en meer ruimte. “Wij zijn meer bedrijfsmatig gaan werken.”

Per jaar repareert en reviseert Tools to Work ongeveer 24.000 gereedschappen in sets, 500 naaimachines, 60 breimachines en nog andere gebruikte goederen. Ze gaan naar ontwikkelingslanden in Afrika, maar ook naar mensen met een krappe beurs in Nederland. “Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld 156 computers en 82 fietsen geleverd aan Stichting Leergeld voor gezinnen die eigenlijk geen computer of fiets kunnen betalen. Nu hebben we weer 600 afgeschreven OV-fietsen van de NS ontvangen. Daarvan gaan er na revisie o.a.  140 naar een bakkersproject van vrouwen in Sierra Leone en 150 naar Mozambique voor inzet als fietstaxi”, vertelt LuitzenWobma, algemeen directeur van Tools to Work. 

Luitzen Wobma

De reparaties en revisies vinden plaats in een hal in Teteringen. Daar werken circa 55 vrijwilligers en 25 mensen die door Tools to Work arbeidsfit worden gemaakt en weer een plek op de arbeidsmarkt hopen te verwerven. De afgelopen jaren liep de organisatie tegen de grenzen van de groei op. “Sinds de verhuizing naar dit pand acht jaar geleden is de omzet verdubbeld. Ons magazijn stond helemaal vol en we slaagden er niet meer in voldoende gereedschappen te reviseren. Het was duidelijk dat we iets fout deden”, stelt Wobma.  

Scheiden bij binnenkomst

Tools to Work schakelde adviesbureau Groenewout in voor advies. Het contact daartoe kwam tot stand via Groenewout-oprichter Cor Groenewout, die Tools to Work in 2007 heeft begeleid naar nieuwbouw en nog steeds bij de organisatie is betrokken.  

In korte tijd heeft een consultant van Groenewout kosteloos de logistieke pijnpunten blootgelegd en oplossingen voorgesteld. “Een knappe prestatie, die ons in staat heeft gesteld een enorme verbeterslag te maken”, licht Wobmatoe. 

Op advies van Groenewout is allereerst het magazijn opgeruimd. Onder het motto ‘zonde om weg te gooien’ lagen daar al jarenlang spullen waarmee niets meer werd gedaan. “Die spullen hebben we naar de recycling gebracht, wat niet alleen ruimte maar ook extra inkomsten opleverde. Nu scheiden we de goederen direct bij binnenkomst en slaan we alleen op wat we kunnen gebruiken. Omdat we meer ruimte in het magazijn hebben, kunnen we bovendien meer structuur aanbrengen in de opslag door bijvoorbeeld computers te sorteren op leeftijd of datum van binnenkomst”, legt Wobma uit. 

Tools to Work

Pickstraat voor gereedschapskisten

Op de werkvloer is de hoeveelheid onderhanden werk gereduceerd, onder meer op de verpakkingsafdeling die houten kisten voor het transport van gereedschappen en machines maakt. “Vorig jaar is de vraag naar naaimachines afgenomen, maar de productie van kisten voor naaimachines ging onveranderd door met een overvoorraad kisten als gevolg. Nu werkt de verpakkingsafdeling vraaggestuurd, waardoor de werkvoorraad flink is afgenomen. Onze mensen doen nu niet alleen meer wat ze leuk vinden, maar vooral ook wat er gebeuren moet”, vertelt Wobma. 

Een andere belangrijke verbeterslag is de inrichting van een pickstraat voor het samenstellen van gereedschapskisten in een vrijgekomen deel van het magazijn. “Wij zijn nu bezig met de levering van 125 timmermanskisten waarin per kist 45 stukken gereedschap liggen, van hamers en schroevendraaiers tot verschillende soorten zagen. Dankzij de pickstraat verloopt het samenstellen van de kisten een stuk gestructureerder en daardoor efficiënter.” 

Tools to Work

Elke ochtend een lege werkvloer

Dankzij de adviezen van Groenewout zijn doorlooptijden verkort, zijn voorraden verlaagd en is ruimte in het pand vrijgemaakt. “Nog zo’n advies betrof het opruimen van werkplekken en het schoonmaken van de vloer. Dat deden we wel, maar nu nog meer en beter. Elke ochtend beginnen we weer met een lege werkvloer”, stelt Wobma, die nogmaals aangeeft erg blij met de hulp van Groenewout te zijn. “We hebben onze processen in korte tijd sterk verbeterd. We zijn veel meer bedrijfsmatig gaan werken.” 

Tekst Marcel te Lindert

Marcel te Lindert is een journalist met meer dan 20 jaar ervaring in de logistieke branche. Hij was eindredacteur bij de vakbladen Transport+Opslag en Logistiek. Tegenwoordig werkt hijals freelancer voor vakbladen als Supply Chain Magazine en Logistiek Totaal. 

More information  

Voor vragen over dit artikel of onderwerp, graag contact opnemen met Mari van Kuijk.

Download PDF
Twitter
  • Ben jij op zoek naar een rol als Adviseur Gebouwen / Projectmanager Installaties waarbij je onze klanten helpt bij… https://t.co/R3ysqmFkpE 6 months ago
  • Inspiratiesessie 11 februari 2020: Hoe bereik je maximaal vertrouwen in een nieuwe logistieke oplossing?Bent u erbi… https://t.co/4loMyI9c7w 9 months ago
  • https://t.co/P35A2ZYyXH 9 months ago
50 Jaar ervaring

Logistiek adviesbureau met meer dan 50 jaar ervaring.


Europese database

Europese logistieke database met transport en warehouse benchmark gegevens.


Netwerk ontwerp

Volledige expertise van netwerk ontwerp,warehouse ontwerp (layout concept ...)


Implementatie support

Implementatie support van nieuwe logistieke concepten (70% van Groenewout’s...)


Uitgebreide kennis

Uitgebreide operationele kennis, hands-on, pragmatisch en bottom-up benadering.


Contact

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder. Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken

37.97.233.233