E-fulfillment helpt écht klantgericht te werken

E-commerce ofwel winkelen via het internet blijft de komende jaren sterk groeien. Dagelijks worden er nieuwe webwinkels opgericht. Ook traditionele ondernemingen ontplooien steeds meer e-commerce activiteiten. Zij worden ‘bricks-and-clicks’ bedrijven genoemd. De forse groei van e-commerce heeft een gigantische impact op logistieke stromen en retourstromen. Het is belangrijk de logistiek er volledig op in te richten. Met de toenemende snelheid, bijvoorbeeld ‘vandaag besteld, morgen in huis’, zal de e-fulfillment een steeds grotere puzzel worden. Dat maakt e-fulfillment binnen e-commerce essentieel. Organisaties die écht klantgericht willen zijn, moeten daarom e-fulfillment centraal stellen.

E-fulfillment advies
Adviesbureau Groenewout heeft veel ervaring met e-commerce, het inrichten en optimaliseren van e-fulfillment operaties en het stroomlijnen van de logistiek. In ons e-fulfillment advies komen onderwerpen aan bod zoals:

  • De integratie van het ‘bricks en clicks’ kanaal
  • Tendering van logistieke diensten
  • De integratie van afhaalpunten in de winkel
  • Voorraad sharing
  • Pick locatie sharing
  • Logistieke cross border consequenties
  • De optimale magazijninrichting
  • Mechanisatie van het bedrijfsproces

Naast het optimaliseren van de huidige processen bekijken we ook de mechanisatiemogelijkheden van de processen. Bijvoorbeeld om een kosten- en arbeidsreductie te realiseren. Zoals bij al onze adviezen krijgt u een compleet overzicht met pragmatische en direct te implementeren oplossingen, inclusief een aantal uitgewerkte mechanisatieconcepten en de motivatie voor de keuze van een voorkeursalternatief.

E-commerce inrichting logistieke operatie
Om u een indruk te geven onze werkwijze op het gebied van e-commerce, lichten we een project voor een grote e-tailer toe. Deze e-tailer voegde goederen toe aan het assortiment zoals televisies, witgoed, fitnessapparatuur en fietsen. Deze producten vragen om een andere opslag- en handlingmethodiek dan het huidige assortiment. Ons werd gevraagd om een haalbaarheidsstudie te doen naar de gewenste magazijngrootte in combinatie met de optimale opslag- en handlingmethodiek.

E-fulfillment ‘bricks-and-clicks’ bedrijf
Een ander e-fulfillment project was voor grote traditionele retailer. Dit ‘bricks-and-clicks’ bedrijf heeft naast het traditionele kanaal een succesvolle webshop. Onze opdrachtgever heeft een sterke groei doorgemaakt en zal naar verwachting verder uit breiden, zowel in volume als in assortiment. Op basis van gedetailleerde berekeningen (kwantitatieve analyses) hebben we het optimale magazijn ontworpen om de toekomstige behoeften van het bedrijf, zowel brownfield als greenfield te vervullen. Ook hebben we een logistiek model ontwikkeld op basis waarvan het bedrijf het projectresultaat kan bijwerken wanneer nodig. Daarnaast hebben we bijgestaan in de strategie met betrekking tot de combinatie van offline en online logistiek en het gebruik van pick up / drop off punten en levering aan huis. Tot slot hebben we ook een advies uitgebracht over hoe de medewerkers het e-fulfillment project kunnen uitwerken.

Nieuw Omni-channel distributiecentrum
Blokker transformeert zijn distributiecentrum (DC) in Geldermalsen in een Omni-channel DC. Met de ombouw zet Blokker een belangrijke stap om ook logistiek gezien mee te gaan in de veranderende consumentenmarkt. Vanuit het vernieuwde DC in Geldermalsen voldoet de onderneming nog beter aan de trend naar e-commerce en een optimalere bevoorrading van haar filialen. Het logistieke concept, de samenvoeging van online en offline operatie tot een nieuw omnichannel DC, is ontworpen door Groenewout’s specialisten. De adviseurs begeleiden tevens de leveranciers, de realisatie van het ontwerp en de inrichting. Het distributiecentrum krijgt vergaande automatiserings- en mechaniseringsoplossingen van Inther en magazijninrichting van Still. Het nieuwe Blokker DC moet medio 2019 operationeel zijn. Kijk voor een preview van deze omnichannel operatie op de timelapse video. Voor vragen over dit project neem contact op met Joke Vink.

Meer e-fulfillment referenties:

  1. Bol.com building design / bol.com warehouse process design
  2. Fonq
  3. Kleertjes.com
  4. Blokker

Wilt u meer weten over de optimalisatie van e-fulfillment binnen de e-commerce? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze experts:

Arthur Zondervan
Managing Consultant & Partner
E:  zondervan@groenewout.com
T: +31 6 5060 5356

Contact

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder. Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken