E-fulfillment is de sleutel tot klanttevredenheid

[Source: bol.com fulfilment center Waalwijk]

Waar kunnen wij u bij helpen?

E-fulfillment

E-commerce ofwel winkelen via het internet heeft een boost gekregen door de lockdown periode tijdens de corona pandemie en zal ook de komende jaren sterk blijven groeien. Bedrijven die zowel de winkels bevoorraden als naar consumenten bezorgen zien de shift hierin doorzetten. De forse groei van e-commerce heeft een gigantische impact op logistieke handelingen in de uitgaande order stroom en de verwerking van retourstromen. Het is belangrijk de logistiek er op in te richten. Dit gebeurt met e-fulfillment.

E-fulfillment advies

Adviesbureau Groenewout heeft veel ervaring met e-commerce, het inrichten en optimaliseren van e-fulfillment operaties en het stroomlijnen van alle logistieke handelingen. In ons e-fulfillment advies bepalen we de optimale supply chain inrichting en komen onderwerpen aan bod zoals:

  • Integratie van het ‘bricks en clicks’ kanaal
  • Tendering van logistieke diensten
  • Integratie van afhaalpunten in de winkel
  • Voorraad sharing
  • Pick locatie sharing
  • Logistieke cross border consequenties
  • Optimale magazijninrichting
  • Mechanisatie van het bedrijfsproces, zowel het orders verzamelen als orders verpakken

Naast het optimaliseren van de huidige processen, horen het bekijken van de mechanisatiemogelijkheden van de processen ook tot ons e-fulfillment advies. Bijvoorbeeld om arbeids- en kostenreductie te realiseren. Zoals bij al onze adviezen krijgt u een compleet overzicht met pragmatische en direct te implementeren oplossingen, inclusief een aantal uitgewerkte mechanisatieconcepten en de motivatie voor de keuze van een voorkeursalternatief.

Omnichannel (koopervaring via diverse kanalen)

Het is niet meer weg te denken; bedrijven die naast fysieke winkels ook verzendingen naar de consumenten verzorgen waarbij de longtail volledig ontsloten wordt. De betekenis van omnichannel luidt dan ook ‘een soepele koopervaring voor klanten op diverse kanalen’. Het verschil met multichannel lijkt nihil, maar dit is er wel degelijk. Bij multichannel denkt men aan parallelle supply chains richting eindklanten. Bij omnichannel staat de eindklant volledig centraal. De eindklant mag zelf de keuze maken tussen de verschillende verkoopkanalen. Denk hierbij aan kopen in een fysieke winkel, via een webshop of app. Ook de vrije keuze een product te laten bezorgen of bij een verkooppunt af te halen behoort tot de betekenis van omnichannel. Alle kanalen zijn volledig op elkaar afgestemd en de voorwaarden, betaal- en retourmogelijkheden zijn voor alle kanalen gelijk.

Advies over uw e-commerce operatie

De end-to-end (E2E) supply chain management benadering heeft vanzelfsprekend een positief effect op het proces van e-fulfillment en daarmee op de algehele klantbeleving.

Snelheid, transparantie, keuzevrijheid en een goed retourbeleid vullen dit aan. Daarbij willen we nog extra de nadruk leggen op de belangrijkste ‘last mile’. Slimme leveringsopties die gericht zijn op klantvriendelijkheid en duurzaamheid maken het cruciale verschil in klantbeleving. Wij geven u graag advies over hoe u de klantbeleving in uw e-commerce business kunt verbeteren.

Wilt u meer weten over de optimalisatie van e-fulfillment binnen de e-commerce? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze experts.

Veelgestelde vragen

  • E-fulfillment is, kort gezegd, de afhandeling van orders in webshops. Het complete proces, van de ontvangst en opslag van goederen tot de verzending van orders, inclusief retourafhandeling, valt onder e-fulfillment.

  • E-fulfillment onderwerpen waar wij regelmatig over adviseren zijn:

    • Integratie van het ‘bricks en clicks’ kanaal
    • Tendering van logistieke diensten
    • Integratie van afhaalpunten in de winkel
    • Voorraad sharing
    • Pick locatie sharing
    • Logistieke cross border consequenties
    • Optimale magazijninrichting
    • Mechanisatie van het bedrijfsproces, zowel het orders verzamelen als orders verpakken
  • Neem dan gerust contact op met onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Advies nodig?

Topics in e-fulfillment

Wat is de betekenis van e-fulfillment?

E-fulfillment is, kort gezegd, de afhandeling van orders in webshops. Het complete proces, van de ontvangst en opslag van goederen tot de verzending van orders, inclusief retourafhandeling, valt onder e-fulfillment. Met de toenemende snelheid, bijvoorbeeld ‘vandaag besteld, morgen in huis’, zal de e-fulfillment een steeds grotere puzzel worden.

En wat dacht u van het managen van retourstromen? Dit blijft een groot struikelblok waarbij de kosten hoog op kunnen lopen. Dit alles maakt effectieve uitvoering van de e-fulfillment voor de e-commerce essentieel. Bent u er klaar voor om écht te kiezen voor klantgerichtheid én uw concurrentie een stap voor te blijven? Stel uw e-fulfillment dan centraal.

B2B/B2C naar E2E in SCM

Efficiënt Supply Chain Management zorgt niet alleen voor tijdige levering van goederen om klanten tevreden te houden, maar verlaagt ook de kosten voor de fabrikant door verspilling te verminderen. Hierin zien we een verschuiving van B2B/B2C naar end-to-end (E2E) supply chain management. E2E supply chain management verwijst naar de gehele supply chain-operatie die zo is ontworpen dat er meer interoperabiliteit is tussen de verschillende stukjes van de supply chain-puzzel.

E2E is vooral interessant voor grotere organisaties omdat het ze in staat stelt meer controle te hebben over alle logistieke handelingen. Zo kunnen er bijvoorbeeld realtime wijzigingen aangebracht worden in de toeleveringsketen waardoor onder andere vertragingen vroegtijdig kunnen worden gemanaged.

Referenties